Tun Dr Mahathir Guna Ayat Mudah



Pencuri, lanun Bugis, penyangak curi duit untuk bini, bini yang boros – ini adalah ayat-ayat yang senang difahami dan dihayati oleh orang ramai.

2.  Mantan Perdana Menteri itu, tidak menggunakan ayat-ayat bombastik, akan tetapi ayat-ayat yang direka khas ditujukan kepada pengundi yang rendah fahaman politik, mereka yang  tinggal di kampung, malah ditujukan kepada pengundi Felda.

3.  Ayat-ayat yang dipilih mantan Perdana Menteri dikhususkan kepada Perdana Menteri- DS Najib Razak.

4.  Tun Dr Mahathir mengambil iktibar kepada pembusuknya ikan, di mana ikan membusuk bermula daripada kepala.

5.  Melihat kepada ayat-ayat yang digunakan mantan Perdana Menteri itu, para pemimpin Bn tidak menyangkalnya dengan ayat-ayat serupa yang mudah difahami, akan tetapi, mereka yang mengaku pakar strategik Bn, menggunakan indeks ekonomi, pergerakan Dowjones yang mencecah 23,000 mata, indeks kegembiraan, kedudukan Malaysia dalam perekonomian dunia, sedangkan faktor-faktor itu tidak akan melekat pada rakyat kampung, pakcik makcik yang berjualan di gerai.

6.  Tun Dr Mahathir sedar, jika Pakatan Harapan, tidak boleh menang 62 kerusi Parlimen kawasan luar bandar termasuk felda, harapan mengalahkan Bn pada PRU-14 hanya satu imajenasi.

7.  Mantan Perdana Menteri itu menggunapakai startegi Pakar Strategi Hiter- Joseph Goebbels, isu tidak  benar, apabila diulang-ulang, orang ramai akan menerimanya sebagai benar.



M. Rakunman
18.10.2017


Comments

Popular posts from this blog

MALAYSIA DAY 2017 MESSAGE BY SABAH CHIEF MINISTER, YANG AMAT BERHORMAT TAN SRI DATUK SERI PANGLIMA MUSA HAJI AMAN, CHIEF MINISTER OF SABAH

Peter Anthony, Shafie & Dana Rm200 juta